Verhalen archief
Stichting Niet te Kraken

De hele dag zit het al in mijn hoofd. De ultieme zomerhit uit de begin jaren ’80. De jaren dat niets moest en alles mocht. De tijd dat we met een jongenskaartje in ‘het kippenhok’ stonden tussen het uitpubliek, op de plek waar later de Leo Halle tribune zou verrijzen. Heel lang geleden dus.

De zomerhit van destijds was Vamos ala Playa van Righiera. Echt zo’n liedje dat niet meer uit je hoofd gaat als het er eenmaal inzit. En juist nu zit het weer de hele dag in mijn hoofd.

Komt het door het zonnetje dat achter het glas zo lekker warm is, of doordat we de vakantiefolders onlangs weer in huis hebben gehaald? Misschien dat dit alles een beetje bijdraagt, maar het komt vooral door Jop. Jop van der Linden. Onze sympathieke sluitpost.

Voor de jonge generatie is het deuntje ook wel bekend van de AH reclame: “Hamburgers met korting’, maar voor de echte Go Ahead Eagles supporter is het dus vooral bekend als het ‘Joppie van der Linde’ lied.

Als een scheidsrechter in de buurt van het 16 meter gebied fluit voor een overtreding wordt spontaan en massaal het lied ingezet. Voor de spelers is dit het teken om ruim baan te maken voor onze as-blonde verdediger met zijn rossige baard. Voor Jop is dit steevast het signaal om in een rustig drafje naar de plaats van handeling te lopen, als een bokser die de arena betreedt. Joppie van de Linde, oh oh oho hooo!

Jop is voor mij zonder enige twijfel één van de steunpilaren van dit seizoen. Een jongen die rust uitstraalt en zijn kompaan Vriends perfect aanvult en waar nodig zorgt voor balans. Een boegbeeld voor onze club, zowel binnen als buiten de lijnen.

Sinds ik hem op een koude namiddag in november tegenkwam in de Walstraat bij de onthulling van het Han Hollander plaquette, kan hij bij mij niet meer stuk. Eerder schreef ik hier al over. Soms voel je gewoon hoe iemand, zonder hem goed te kennen, in elkaar steekt. Dat gevoel heb ik bij Jop en het voelt goed.

 

jvdl

Jop is gewoon Jop. Hoofd in de wolken, beide voeten op de grond. De man met de fluwelen traptechniek en de sympathieke, betrouwbare uitstraling. Onze rots in de branding.

Jop, het seizoen zit er op: ‘Vamos alla playa’. Geniet er van, zoals we van jou hebben genoten dit seizoen.